Kurs

Prestasjonshjelp

Hvordan gjøre et annet menneske psykisk sterkere, mer kompetent
og oppmerksom på å ta i bruk det beste i seg selv.

En prestasjonshjelper er en person som yter mye for at andre skal få et bedre liv og som bidrar til at andre utvikler sine evner og anlegg. Begrepet er langt større enn coach og veileder fordi det omfatter hele menneskets behov for framskritt og styrke. Kunsten å være prestasjonshjelper for andre er svært meningsfull og gir leverandøren en følelse av å lykkes med sitt eget liv.
— Jan Spurkeland
  • Ordet prestasjonshjelp ble til under arbeidet med boka om relasjonskompetanse. Det ble dimensjon nr. 13 og oppsummerer hele relasjonskompetansen i en dimensjon som retter seg mot andre mennesker og gjør noe utviklende for dem. Prestasjonshjelp handler om tre ulike måter å gi hjelp på: Gjøre et annet menneske psykisk sterkere – gjøre et annet menneske mer kompetent – gjøre et annet menneske oppmerksom på og ta i bruk det beste i seg sjøl. En prestasjonshjelper er en person som yter mye for at andre skal få et bedre liv og som bidrar til at andre utvikler sine evner og anlegg.

    Begrepet er langt større enn coaching og veiledning fordi det omfatter hele menneskets behov for framskritt og styrke. Kunsten å være prestasjonshjelper for andre er svært meningsfull og gir leverandøren en følelse av å lykkes med sitt eget liv. Foreldrerollen, lærerrollen, lederrollen, trenerrollen samt en mengde andre yrkesområder arbeider med prestasjonshjelp uten å tenke over det slik vi her presenterer det.

    Boka Prestasjonshjelp (Universitetsforlaget) er en beskrivelse av kvalifiserende ferdigheter, holdninger og kunnskaper som bidrar til at et menneske egner seg som prestasjonshjelper for andre. Vi har alle hatt prestasjonshjelpere i større eller mindre grad opp gjennom livet, og disse menneskene har gitt vesentlige bidrag til vår mestring av livet. Prestasjonshjelpere er ikke alltid seg bevisst sitt ansvar og bidrag. De er heller ikke alltid klar over hvordan de må jobbe for å bidra bedre til andres selvbilde og utvikling. Kurset vil derfor gjøre deltagerne mer kompetent som prestasjonshjelper og svare på utfordringen med «å gjøre andre god».

  • Prestasjonshjelp starter med selvrefleksjon omkring elementer fra barndom og oppvekst som peker i retning av evner og anlegg for å hjelpe andre. Vår medfødte altruisme i konkurranse med vår medfødte egoisme er ett av mange utgangspunkter for å være opptatt av andres ve og vel. Genuin menneskeinteresse og evne til å bruke tid og krefter på andres framgang og mestring er grunnleggende i denne refleksjonen. Evner til å dele og stimulere uten regnskap for gjenytelse er noe av grunnholdningen hos en prestasjonshjelper. De syv grunnverdiene godhet, medfølelse, vennlighet, tilgivelse , hjelpsomhet, omtanke og humor danner utgangspunktet for den enkeltes evner til å fylle rollen som prestasjonshjelper.

    Videre må en prestasjonshjelper være en motivator og kjenne til mottakerens profil for motivasjon. Begrepet A-faktor i et menneske er evner og ferdigheter som mennesket selv aksepterer og verdsetter. Prestasjonshjelperen må dyrke A-faktoren i mottakerens selvoppfatning og finne flere A-faktorer som underbygger og styrker selvbildet. Det motsatte er F-faktorer, evner og ferdigheter som mennesket selv har forkastet - eller tror ikke finnes. En dyktig prestasjonshjelper kan utløse potensiale og oppdage skjulte krefter ved å benytte positiv psykologi og undersøke grunnlaget for at noe er blitt en F-faktor.

  • Prestasjonshjelp er alt vi vet om pedagogikk, coaching, veiledning og støtte til andre menneskers mestring av et større eller mindre utviklingsfelt. Kunsten å gå en veistubb sammen med et hjelpetrengende individ er å finne ut hvor dette mennesket befinner seg og ta utgangspunkt i dette grunnlaget. Videre bør en prestasjonshjelper forstå bakgrunnen til at et menneske befinner seg på et bestemt nivå. Dermed kommer livshistorien og den relasjonelle påvirkningshistorien inn som et klargjørende bidrag til forståelsen. Skal vi finne veien fra hjelpeløshet til mestring må vi kjenne litt til veien mot hjelpeløshet. Skal vi fjerne hindringer og åpne mestringsfølelser må vi endre tankemønstre og etablere håp og tro på forbedringer. Et menneske som ikke fikk møtt den rette matematikklæreren, kan leve i overbevisning om at en er håpløs i matematikk.

    En medarbeider som ikke fikk den rette lederen, kan leve med en følelse av å være lite kompetent. Prestasjonshjelperen retter ryggen på folk og gir dem ny tro på egen dyktighet gjennom mestring og relasjonelt forpliktende samarbeid. Å gjøre et menneske psykisk sterkere og mer robust handler om alt fra å signalisere optimisme og tro på et menneske til å gjøre konkrete og målbare framskritt.

    Å gjøre et annet menneske mer kompetent handler om læring og mestring av nye utviklingsfelt, slik skolen alltid har et program for. Å finne fram til det beste i et menneske handler om å scanne alt som er oppdaget, scanne alt som kan oppdages og lete etter skjulte talenter i et ukjent terreng. Deretter må en dyrke styrker og kvaliteter i alle verdifulle funn. Særlig må vi være på jakt etter kreative sider ved et menneske som ikke har møtt eksponeringsmuligheter tidligere. Mennesker har iboende tusenvis av intelligenser som skolen og oppdragelsen aldri har utfordret. Dyktige prestasjonshjelpere kan hjelpe et menneske inn i et uåpnet rom i seg selv der alt det verdifulle bor.

  • Kurset gir en innføring i teoriene relatert til Prestasjonshjelp hvor man jobber i plenum, med dybdestudier og individuelt i totalt 3 dager (kurset kan kjøres sammenhengende eller deles opp i 2 sekvenser)

    Varighet: 3 dager

    2+1 (3. dag mulig digital)

    Dag 3 er sertifisering, verktøybruk og tilbakelesing.

    Autorisasjon: Valgfritt om man ønsker å ta eksamen (gir sertifisering)

    Pris: 15.000,- pr deltager inklusive boka Prestasjonshjelp (reise , mat og eventuell overnatting dekkes av den enkelte)

Jan Spurkeland beskriver kursets innhold som forfatter av boka Prestasjonshjelp og mangeårig kursholder i temaet.

Følgende temaer vil bli belyst på kurset:

  • Den norske/nordiske teorien for det engelske begrepet Coaching

  • Selvanalyse og personlige forutsetninger

  • Selvledelse og superledelse

  • A-faktor og F-faktor . Forskjeller mellom Aksept og Forakt

  • Visjonens betydning

  • Prestasjonshjelperens arbeid

  • Motivasjonskartlegging

  • Prestasjonshjelperens 7 grunnverdier

  • Relasjoners betydning i prestasjonshjelp

  • Hustavler – et hjelpemiddel for endring

  • RAUS – kartlegging av arbeidsmiljø og trivsel

  • Samhandling og kollektiv flyt