Relasjonskompetanse

Kurs

Grunnleggende forståelse i totalt 14 ulike dimensjoner.

Relasjonskompetanse er det som gjør at vi får kontakt og kan samhandle. Dette handler om kontaktens og samhandlingens kunst. I sin ytterste konsekvens handler det om helse og fred og grunnlaget for å skape organisatoriske resultater
— Jan Spurkeland
  • Kunnskapen og kompetansen som trengs for å praktisere Relasjonsledelse og Relasjonell atferd finnes best i denne modulen. Når mennesker ønsker relasjonell forståelse og organisasjoner ønsker å utdanne relasjonsorienterte ledere og medarbeidere, kommer de ikke forbi temaet Relasjonskompetanse. Det er grunnlaget for å arbeide med mennesker og for å skape samhandling i og mellom organisasjoner.

    Samhandlingskunnskap og ferdighetstrening gir innsikt og metode for å iverksette effektiv kommunikasjon og konfliktdempende samarbeid. Når relasjoner vokser eller dør må vi vite mest mulig presist hva som skjer mellom personer. Vår emosjonelle bevissthet og kompetanse er vår beste ballast for å håndtere livets største utfordringer, både privat og på jobb. Grunnkompetansen om relasjoner er en garanti for et lykkeligere liv. Temaets betydning kvalifiserer for et eget skolefag i grunnskolen og i videregående skole.

  • Boka Relasjonskompetanse (Universitetsforlaget) er pensum på dette kurset. Innholdet følger radarhjulets framstilling av relasjonskompetansen og handler om 13 ulike dimensjoner som utgjør hele kunnskapsområdet. Genuin menneskeinteresse er første dimensjon og denne dimensjonen danner hele grunnlaget for alle de andre. Menneskeinteresse er trolig den viktigste forutsetningen for å lykkes med menneskeorientert arbeid.

    Ved å studere og trene på denne dimensjonens dybdeforståelse kan man komme seg videre inn i andre dimensjoner som supplerer og utdyper hele kompetansen. Erfaring , undersøkelser og studier viser at tre dimensjoner peker seg ut som viktigere enn de andre. Disse tre er menneskeinteresse, tillit og emosjonell modenhet. Tillit er selve bærebjelken i en relasjon med kvalitet og overlevelsesevne. Emosjonell modenhet avdekker i hvilken grad et menneske har emosjonell intelligens, empati og håndterer egne og andres følelser.

    Relasjonskompetansens hjerte ligger i denne dimensjonen (dimensjon 11) og den vil alltid være nøkkelen til god håndtering av mennesker, både i privatlivet og i jobblivet. Alle de andre dimensjonene bidrar til å feste en relasjon og til å styrke en relasjon, men de tre nevnte er basis for kvalitet og resiliens. Evne til å bli kjent med et menneske , utvikle tillit til dette menneske og knytte seg emosjonelt til dette mennesket utgjør dermed relasjonskompetansens grunnmur.

  • Pensumet og boka Relasjonskompetanse er svært omfattende og krever modning og utprøving. Derfor er dette studiet langt fra tilstrekkelig for å fatte hele kompetanseområdet. Studiet starter med innføring i dimensjonene menneskeinteresse og tillit . Deltakerne får oppgaver som utvikler relasjoner i gruppa. Allerede etter dag en vil deltagerne ha stor kunnskap om hverandre og dypere kjennskap til de fem F-ene hos hverandre. Dermed er vi gang med konstruksjon av bærebjelken tillit.

    Direkte og åpen kommunikasjon og eksponering av viktige livsområder gjør at tillit bygges og trygghet oppstår. Gjennom realistiske og ekte øvelser får plenumsgruppen og basisgruppen mer kjennskap til hverandre etter 2 dager enn deltakerne oftest har med kollegaer på arbeidsplassen – etter flere års jobbfellesskap og samarbeid.

    Studiet viser at relasjoner kan bygges svært raskt når temaet opptar hele arbeidstiden og øvelsene er designet for å styrke samhørighet og lagånd. Etter kurset vil studentene oftest ha utviklet kvalitetsrelasjoner til de andre og oppdage hvilken effekt det gir for trygghet og trivsel.

  • Kurset gir en innføring i teoriene relatert til Relasjonskompetanse hvor man jobber i plenum, med dybdestudier og individuelt i totalt 4 dager (3 + 1 dag hvor dag 3 er for de som ønsker å sertifisere seg i verktøybruk og tilbakelesing).

    Varighet: 3 + 1 dag

    Autorisasjon: Valgfritt om man ønsker å ta eksamen (gir sertifisering)

    Pris: 20.000,- pr deltager inklusive boka Relasjonskompetanse (reise, mat og eventuell overnatting dekkes av den enkelte)

Følgende temaer vil bli belyst på kurset:

  • Genuin menneskeinteresse

  • Tillit som bærebjelke i en relasjon

  • Samtaleferdighet og tosomhetens kunst

  • Tilbakemelding – 4 ferdigheter

  • Samtaleferdigheter i gruppe

  • Relasjonsbygging – nettverk

  • Samværskompetanse – sosiale ferdigheter

  • Utvikling av andre

  • Kreativitet for samskaping

  • Konflikthåndtering

  • Emosjonell modenhet – EQ -kompetanse

  • Humor – positive emosjoners betydning

  • Prestasjonshjelp . – hvordan gjøre andre gode

  • Resultatoppnåelse gjennom relasjonskompetanse

  • Forskning som underbygger betydningen av relasjonskompetanse