Relasjonsledelse

Kurs

Den nordiske modellen for et menneskeorientert tankesett.

Relasjonsledelse er et svar på grunleggende behov hos arbeidende mennesker. Ledere som gjenkjenner og forstår disse behovene kan lede på en mer menneskeorientert måte. Ledere uten forståelse for hva relasjoner gjør med samarbeid, motivasjon og trivsel, bør holde seg til fagarbeid og ikke forstyrre menneskers iboende evne og vilje til å være produktive.
— Jan Spurkeland
  • Den nordiske modellen og det norske demokratiet har utviklet et verdensledende menneskeorientert tankesett for å håndtere menneskers behov for frihet, tillit, likeverdighet og energiutfoldelse. Dette tankesettet blir stadig utfordret av mindre menneskeorienterte lederteorier og produksjons- og lønnsomhetsorienterte effektivitetssystemer. Undersøkelser viser at menneskers energi utløses av relasjonelle krefter og emosjoner og at resultater skapes gjennom ansvar og tillit.

    Derfor er Relasjonsledelse et svar på grunleggende behov hos arbeidende mennesker. Ledere som gjenkjenner og forstår disse behovene kan lede på en mer menneskeorientert måte. Ledere uten forståelse for hva relasjoner gjør med samarbeid, motivasjon og trivsel, bør holde seg til fagarbeid og ikke forstyrre menneskers iboende evne og vilje til å være produktive.

  • Relasjonsledelse består av grunnleggende innføring i teori og kunnskap for å forstå basisholdninger i å håndtere denne ledelsesteorien. Boka Relasjonsledelse (Universitetsforlaget) er pensum på denne modulen og alle deltakere blir kjente med innholdet og får trening i noen ferdighetsområder innen relasjonskompetanse. Teorien tar utgangspunkt i verdiene tillit, likeverdighet og dialog.

    Dette er grunnlaget for å bygge en relasjon til andre mennesker. Nysgjerrighet på andre mennesker - og metode for å bli kjent med dem, er sentrale elementer i starten av dette studiet. Videre får deltakerne innsikt og trening i ferdighetene dialog og tilbakemelding.

    Boka Relasjonsledelse inneholder de første fagbegrepene en må forstå for å praktisere denne lederteorien. Fagspråket blir utvidet for hver bok studenten leser og utgjør et stort repertoar av faguttrykk som ikke finnes i annen litteratur.

  • Relasjonsledelse handler om å utløse energi hos de som blir ledet. Derfor er det viktig at lederatferd virker motiverende og at lederen kjenner 24-timers mennesket hos hver enkelt medarbeider. Studiet av den som skal ledes blir helt avgjørende for tilpasning av ledelse. Standardisert ledelse blir derfor urettferdig - og utilpasset ulike menneskers behov for ledelse. Alle mennesker er et resultat av barndom og oppvekst og er preget og programmerte av forventninger og miljø fra formingsperioden i livet sitt.

    Vårt mest konkrete verktøy for å kjenne hver medarbeider er «de fem F-ene» Fagmennesket, Familiemennesket, Fritidsmennesket, Fortidsmennesket og Framtidsmennesket. Eksponering av disse fem kapitlene i et menneske klargjør mennesket for ledelse og bidrar til at relasjoner kan utvikle seg. Når to mennesker åpner seg for hverandre gjennom de fem F-ene, kan vi starte en relasjonell byggeprosess som får kvalitet, tillit og fortrolighet som bærebjelker.

    På samme måte kan en mindre gruppe mennesker skape lagkvalitet og samhørighet.

  • Kurset gir en innføring i teoriene relatert til Relasjonsledelse hvor man jobber i plenum, grupper og to og to gjennom de to første kursdagene. Etter dette er det en mellomperiode med selvstudium samt forberedelser til et kort foredrag på dag 3. Dag 3 er en fagdag med presentasjoner, diskusjon og refleksjon rundt temaet.

    Varighet: 2 + 1 dag

    Autorisasjon: Valgfritt om man ønsker å ta eksamen (gir sertifisering)

    Pris: 15.000,- pr deltager inklusive boka Relasjonsledelse (reise, mat og eventuell overnatting dekkes av den enkelte)

Jan Spurkeland beskriver kursets innhold som forfatter av boka Relasjonsledelse og mangeårig kursholder i temaet.

Følgende temaer vil bli belyst på kurset:

  • “Gamle lederteorier står for fall”

  • Elementene i relasjonsledelse

  • Dialogen som vektøy

  • Hvordan bli mer relasjonsorientert?

  • Motivasjon

  • Relasjonsfremmende atferd og relasjonssvekkende atferd

  • Kommunikasjon

  • Relasjonsledelse og fremtid

  • Relasjonskompetanse - ny lære om gammel erkjennelse