Hva er en prestasjonshjelper?

Begrepet prestasjonshjelper innebærer alt et menneske gjør for å utvikle andre mennesker. Begrepet er mye mer omfattende en “coaching” fordi det tar hele mennesket - og det relasjonelle mellommenneskelige - inn i betraktningen på å gjøre andre gode.

Kjennetegn ved en prestasjonshjelper

  • Prestasjonshjelp defineres som enhver relasjonell påvirkning som får et annet menneske til å:

    • kjenne seg psykisk sterkere

    • bli mer kompetent

    • få fram det beste i seg selv

    Definisjonen er dermed så omfattende at den overgår normale oppfatninger av coaching, veiledning, ledelse nog vanlige pedagogiske målsettinger.

  • Hvordan kan psykologi brukes til noe annet en å studere syke mennesker. Positiv psykologi har til hensikt å skape lykke og positive følelser hos friske mennesker. Martin Seligman er en av de fremste i verden innen denne forskningen og har blant annet skrevet boka “Ekte lykke” (Universitetsforlaget)

  • A-faktoren er et sentralt begrep for en prestasjonshjelper og beskriver summen av aksept. Din egen samlede aksept av deg selv gir deg verdi og ballast til å tro på deg selv og ditt utviklingspotensial (selvbilde, selvfølelse og selvtillit).

    Hovedtrekk ved A-faktoren:

    • Medfødte positive egenskaper

    • Kulturelle positive miljøfaktorer

    • Oppdaget positiv styrke i egen person

    • Uavklarte positive antakelser om seg selv

  • A-faktoren til den enkelte kan styrkes betraktelig ved å praktisere mer av de syv grunnverdiene:

    • Godhet

    • Medfølelse

    • Vennlighet

    • Tilgivelse

    • Hjelpsomhet

    • Omtanke

    • Humor

Prestasjonshjelp er et relasjonelt begrep hvor alle relasjonelle påvirkninger får et annet menneske til å kjenne seg psykisk sterkere, mer kompetent og bli i stand til å ta i bruk det beste i seg selv.
— Jan Spurkeland

Prestasjonshjelpere trenger mest av alt å undersøke egne motiver og kvalifikasjoner før de gir seg ut på det etiske perspektivet ved å hjelpe andre.